ORTOPEDİK REHABİLİTASYON NEDİR? NEDEN GEREKLİDİR?

Ortopedik rehabilitasyon fizik tedavi alanında özelleşmiş olup iskelet ve kas sistemindeki birçok rahatsızlığın teşhisine ve tedavisine dayalı bilimsel bir yaklaşımdır. Ortopedik rehabilitasyon süreci cerrahi öncesi ve cerrahi sonrası olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Ameliyat öncesi rehabilitasyonda kasların olabildiğince güçlendirerek sonradan oluşabilecek zayıflığı en az düzeyde tutmaktır. Ameliyat sonrasında gerçekleştirilen rehabilitasyon da ise hastanın iyileşme dönemine katkı sağlamak yaşamsal fonksiyonlarını gerçekleştirmesi için zemin hazırlama sağlanır.

Ortopedik Rehabilitasyonlarda amaç hastayı sağlıklı haline en yakın şekle getirmek ,kimseye bağımlı olmadan yaşama özgürlüğüne sahip olmak  işine ve sağlıklı yaşamına geri döndürmektir. Özellikle şişlik gerginlik ve kaslarda oluşan ağrılar ortopedik rehabilitasyonu gerekli kılmaktadır.

Rehabilitasyon kavramı 1. Ve 2. Dünya savaşlarından sonra oluşan hastalık ve sakatlıkların tedavisi sonucunda Avrupa ve ABD de ortaya çıkmıştır. Türkiye ‘de ise yurtdışına giden bilim insanlarının katkıları ile gelişmiştir. Bu gelişme ile ülkemizde ortopedik rehabilitasyon artık sistemleşip birçok hastanın teşhisi ve tedavisi için kullanılan önemli yöntemlerden biridir.

Rehabilitasyon süreci fizik tedavi uzmanı ve fizyoterapist tarafından değerlendirildikten sonra hazırlanır.Beyin hasarı veya omurilik hasarına bağlı felçler, çocuklarda doğuştan ya da sonradan ortaya çıkan serebral palsi, diz, omuz, bel ,boyun ,kalça , ayak ve el bileği problemlerinde, bağ ve tendon yaralanmalarında , menisküs – çapraz bağ yırtıklarının tedavisinde, aşırı şişmanlıkta, yaşlılık ve bunlara bağlı hareket kayıplarında  ve bunların cerrahi işlem öncesi ve sonrası için eklemlerle uygulanan tedavidir. Rehabilitasyon süreleri hastanın yaşadığı sorunun büyüklüğüne, ameliyat öncesi ve sonrası eklemlerin ve kasların durumuna  göre değişmektedir. Bu süre fizyoterapist ve doktor eşliğinde karara bağlanmaktadır.

Bu süreçte dikkat edilmesi gereken en önemli husus rehabilitasyonun bilinçli şekilde ve düzenli olarak belirtilen sürelerde gerçekleşmesidir. Ortopedik rehabilitasyon bir ekip işi olup tedaviyi yapan ortopedi uzmanı, hemşire, mesleki danışmanı , fizyoterapist , psikolog gibi birçok alanda çalışan kişilerin katkısı ile gerçekleşir. Tüm bunların yanında hastanın psikolojisini yüksek tutarak süreci hiçbir şekilde aksatmadan devam etmesi bu ekip işinin en önemli parçasıdır.